Er zijn een heleboel zaken waar een auto zonder kan. Wielen horen in dat rijtje echter niet thuis. Schenk er daarom extra veel aandacht aan wanneer je je auto onder handen neemt!
Een klapband is niet de enige manier om schade aan je wielen op te lopen. Natuurlijk, het geprofileerde rubber en de onderliggende luchtbanden worden onbruikbaar wanneer ze geperforeerd worden. Echter, ze zitten wel om een velg heen, die ook niet beschadigd mag raken. Gelukkig is er een simpele manier om dat te voorkomen. Sterker nog, die is vaak allang en breed bij je auto inbegrepen. In viervoud, zelfs. Bovendien ben je vast wel bekend met het fenomeen wieldop. Die moet overigens, net als de rest van je auto, goed onderhouden worden.
En zorgvuldig uitgekozen! Dat klinkt al meteen een stuk moeilijker dan het is. Gelukkig zijn wij er en nemen we je stap voor stap door dit overzichtelijke proces heen.
Wieldop inchmaat
Een nieuwe wieldop uitkiezen is al een klus an sich. Wanneer je precies weet hoe jouw auto er van onderen uit komt te zien, moet die wel in jouw maat verkrijgbaar zijn. Hoe weet je nu echter welke je nodig hebt? Daar kom je heel eenvoudig achter; simpelweg naar je band staren.
Nee, die gaat dan niet met een stem in je hoofd het antwoord geven. Op de band staat echter wel een reeks getallen, waarvan het laatste voorafgegaan wordt door een R. Staat er bijvoorbeeld R14? Dan zul je wieldoppen van 14 inch moeten aanschaffen. Oftewel, het getal na de R is de inchmaat.
Winter- en zomerbanden
Gebruik je zogeheten all seasonbanden? Dan zul je niet zo gauw van banden wisselen, tenzij ze natuurlijk gaan slijten. Zet je ‘s zomers en ‘s winters banden aan je wagen die passen bij de periode waarin ze gebruikt worden? Dan kunnen die qua formaat van elkaar verschillen. Dit betekent weer dat je je wieldoppen hierop moet aanpassen, zoals hierboven beschreven staat. Gelukkig weet je nu hoe je de juiste inchmaat moet vinden!